Art. 1. Introducere
- Competitiile stilului de Karate Okinawian Isshinryu reprezinta intreceri in care practicantii concureaza cu scopul de a-si verifica nivelul de performanta la care se afla si de a se perfectiona.
- Probele la care acestia pot concura sunt: kata individual, kata sincron si kumite.
- Pentru a putea participa sportivii trebuie sa aiba asupra lor budopass-urile completate,viza medicala valabila si taxa de competitie achitata.
- Categoriile de sportivi si tragerile la sorti pentru probele competiitiei au loc dupa ce fiecare instructor a trimis directorului de turneu liste cu sportivii participanti.
Art. 2. Kata individual
- Suprafata de joc este de 8/8m.
- Arbitri de suprafata sunt trei: unul principal si doi secunzi care sunt dispusi in triunghi cu varful spre masa directorului de turneu. Pe langa cei trei arbitri judecatori va fi si un secund de suprafata ce va manageria listele de sportivi.
- Aceasta proba se desfasoara astfel: sportivii ce compun o categorie sunt strigati sa se alinieze la suprafata de joc. Concurentii dintr-un meci sunt chemati sa intre pe suprafata.
- Acestia se prezinta saluta la marginea suprafetei de joc si intra pe suprafata astfel: primul strigat in dreapta arbitrului principal si va fi reprezentat de steagul alb din mana dreapta a acestuia, al doilea strigat intra in stanga arbitrului principal si este reprezentat de steagul rosu din mana stanga a arbitrului principal.
- Primul care executa kata-ul este sportiviul din dreapta apoi va executa si sportivul din partea stanga.
- Se puncteaza in ordine: corectitudinea embusenului (succesiunea de miscari trebuie sa fie completa), martialitatea tehnicii (tehnica trebuie sa fie valida din punct de vedere martial, adica in cazul intalnirii unei tinte sa faca maximum de daune), atitudinea si eleganta miscarilor, corectitudinea tehnicilor in sine, a pozitiilor si deplasarilor.
Decizia
- Dupa consumarea executiei ambilor participanti arbitri se ridica in picioare , se intorc cu spatele la concurenti si la comanda „hantei” ridica unul din steaguri cu bratul intins vertical.
- In caz de egalitate se ridica ambele steaguri incrucisate.
- Dupa decizie arbitri se intorc cu bratul deciziei sus si raman asa pana la consemnarea deciziei de catre secundul insarcinat cu consemnarea deciziilor.
- In aceasta maniera se joaca meci dupa meci in regim turneu pana la terminarea categoriei.
- In cazul in care sunt un numar impar de concurenti pe grupa, ultimul va intra direct in runda 2 luptand cu castigatorul din ultimul meci al grupei.
- In cazul in care, in semifinala intra trei concurenti nu se va acorda locul 4 si castigatorul din meciul primilor doi clasati din lista va concura cu al treilea.
- Pierzatorii din cele doua meciuri vor concura intre ei pentru locurile 2 si 3.
Art. 3. Kata sincron
- Suprafata de joc este de 8/8m.
- Arbitri de suprafata sunt trei: unul principal si doi secunzi care sunt dispusi in triunghi cu varful spre masa directorului de turneu. Pe langa cei trei arbitri judecatori va fi si un secund de suprafata ce va manageria listele de sportivi.
- Aceasta proba se desfasoara astfel: echipele ce compun o categorie sunt strigate sa se alinieze la suprafata de joc. Echipele dintr-un meci sunt chemate concureze.
- Acestea se prezinta saluta la marginea suprafetei de joc si asteapta semnul arbitrului principal de a intra pe suprafata.
- Arbitrul principal invita pe suprafata prima data echipa din dreapta sa reprezentata de steagul alb din mana dreapta a acestuia.
- Echipa intra pe suprafata si executa kata-ul. Dupa finalizarea executiei prima echipa se retrage la marginea suprafetei iar arbitrul principal invita pe suprafata a doua echipa ce este reprezentata de steagul rosu din mana stanga a acestuia. Dupa executie si a doua echipa se retrage la marginea suprafetei si asteapta decizia arbitrilor.
- Se puncteaza in ordine: sincronizarea miscarilor (inclusiv la salut), corectitudinea embusenului, corectitudinea tehnicilor in sine, a pozitiilor si deplasarilor, martialitatea tehnicilor si forta de executie.
Decizia
- Dupa consumarea executiei echipelor participante arbitri se ridica in picioare , se intorc cu spatele la concurenti si la comanda „hantei” ridica unul din steaguri cu bratul intins vertical.
- In caz de egalitate se ridica ambele steaguri incrucisate.
- Dupa decizie arbitri se intorc cu bratul deciziei sus si raman asa pana la consemnarea deciziei de catre secundul insarcinat cu consemnarea deciziilor.
Art. 4. Kumite
- Suprafata de joc este de 8/8m.
- Arbitri de suprafata sunt patru: trei arbitri judecatori unul principal si doi secunzi care sunt dispusi in triunghi cu varful spre masa directorului de turneu care decid prin ridicarea steguletelor si un arbitru de centru care monitorizeaza lupta. Pe langa cei trei arbitri judecatori va fi si un secund de suprafata ce va manageria listele de sportivi si va cronometra durata meciului.
- La aceasta proba au acces doar sportivii cu varsta minima10 ani si detinatori ai centurii mov -6 kyu(minim un an de practica).
- Echipamentul sportivilor la aceasta proba contine: Karate gi, obi de culoare gradului pe care sportivul il detine, casca, manusi iar fetele protectie pentru piept.
- Intrarea sportivilor: Arbitrul de centru sta cu spatele la arbitrul judecator principal si prin partea sa dreapta va intra concurentul marcat alb iar prin stanga cel marcat rosu. Sportivii se opresc la circa doi metri unul de altul la distanta egala de arbitrul de centru in pozitia yoi dachi.
Gestica de arbitraj
- arbitrul principal (prescurtat mai departe AP) sta in musubi dachi (pozitia de drepti) si indica cu bratele departate la 45 de grade de corp cu palmele deschise intrarea sportivilor si oprirea lor la punctele de plecare.
- AP duce bratele la piept cu palmele indreptate in jos si antebratele paralele cu solul si spune “rei” (salutati), se saluta sportivii intre ei, apoi intoarce palmele spre piept si mai spune o data “rei”, sportivii si arbitrul principal se saluta reciproc.
- AP duce piciorul stang in spate in seisan dachi si mana dreapta in fata cu palma intre cei doi sportivi comandand: “KAMAE” (intrati in garda), se uita apoi la fiecare combatant si miscind palma dreapta in jos cu un gest puternic , striga: “FIGHT” (luptati).
- AP trebuie sa urmareasca lupta la o distant optima astfel incat sa nu stanjeneasca sau sa inhibe miscarile sportivilor dar nici sa stea prea departe si sa nu poata vedea toate actiunile din timpul luptei. In momentul cand opreste lupta pune mana dreapta intre oponenti si striga “BREAK” (“rupeti” in sens de a rupe asaltul).
- Numaratoarea se face cu degetele la vedere ridicandu-se mana dreapta in sus.
- Avertismentul se face in fata sportivului indicind cu degetul aratator spre sportiv.
- La sfirsitul meciului arbitrul secund insarcinat cu urmarirea cronometrului striga: “STOP”, AP opreste meciul si aduce ambii concurenti in linie cu el tinand de mana cu mana dreapta pe cel alb si cu mana stanga pe cel rosu. AP comanda “HANTEI” (decideti) si dupa decizia tuturor arbitrilor ridica mana cistigatorului.
- Urmeaza salutul ca in secventa de intrare.
Timpul de arbitraj
- Pentru copii va fi de 1 minut cu 2 prelungiri de 30 secunde in caz de egalitate si daca lupta nu este decisa se prelungeste pana la prima tehnica valida, cel care o executa castiga si meciul.
- La juniori 1,5 min cu 2 prelungiri de 30 de secunde iar la seniori 2 minute , idem cu 2 prelungiri de 30 sec.
- Arbitrul secund care tine cronomentrul va porni in momentul cand AP striga “fight” si opreste cronomentrul de fiecare data cand lupta este oprita, repornind cronomentrul din nou cand lupta se reia.
Art. 5. Punctajul
- 3 puncte: loviturile circulare corect executate la cap (mawashi, ushiro mawashi, kake geri, ushiro kake geri), proiectiile corect executate si tehnicile de finalizare la sol ( luxari de mana sau glezna, strangulari) care sunt tinute 5 secunde (arbitrul principal numara vizibil!) la repetarea a doua tehnici de 3 puncte (aceias, de exemplu doua mawashi geri jodan executate in plin fara reactia adversarului) se opreste meciul inainte de termen si AP da “ipoon” si meciul cistigat celui care a facut aceasta.
- 2 puncte: loviturile de picior in zona chudan (mae geri, mawashi geri, ushiro geri, yoko geri) date clar, secerarile cu doborire dar fara finalizare la sol, finalizarea la sol fara proiectie, tinerea in fixare 10 secunde (AP numara vizibil).
- 1 punct: tehnicile de brat date corect si in serie: furi-gyaku, sau gyaku facut de pe pozitie stabile si correct. In cazurile in care: loviturile nu sunt corecte nu se acorda puncte. La lupta la sol daca un adversar a facut proiectia si celalat a finalizat cu tehnica de mai sus se acorda 3 puncte celui care a facut proiectia si 3 celui care a finalizat.
- Mawashi gedan nu se puncteaza dar este permisa.
- Daca un sportiv este scos din suprafata de joc de 6 ori pierde meciul.
Tehnici interzise
- Loviturile tari, date cu violenta vizibila, loviturile de brat date la jodan (cap si gat), loviturile frontale de picior date jodan, loviturile in zona genitala (si la fete si la baieti!) loviturile in ceafa, coloana sau pe rinichi, loviturile pe articulatia genunchiului, actiuni articulare pe git si genunchi, zgariat, muscat, atac asupra ochilor,ciupirea adversarului, tras de par.
- Se mai interzic: loviturile de cap, cot, de genunchi, actiuni articulare asupra degetelor, proiectii in cap, actiuni de strangulare executate brusc.
Sportivii care folosesc tehnici interzise fara intentie sunt atentionati de catre arbitrul de centru si depunctati daca aceasta se repeta.
Art. 6. Penalizari
- La sfirsitul meciurilor este obligatoriu ca sportivii sa se salute si sa-si stranga mainile . Refuzul de a saluta sau de a strange mana oponentului este considerate lipsa de fair play si se sanctioneaza cu descalificare sau cu eliminare din concursuri.
- Este interzisa ocuparea suprafetei de joc oricarei persoane pe parcursul desfasurarii unei probe de concurs (kata,kata sincron sau kumite).
- Se interzice atitudinea violenta, nesportiva, razbunatoare, sportivul este descalificat pe loc in asemenea cazuri.
- Se interzice vorbitul de orice fel cu adversarul, arbitri sau publicul in timpul meciurilor de kata, kata sincron sau kumite exceptie facand cazurile de forta majora.
- De asemenea in afara de kiai (strigatul de lupta) si oss se interzic orice manifestari verbale sau onomatopeice in timpul luptei..
- Se interzice orice manifestare emotionala excesiva: plans, nervi, suparare sau bucurie excesiva de genul topaieli in cerc, etc. Sportivul care se manifesta astfel este descalificat.
- Este interzisa contestarea verbal de catre sportiv a arbitrilor.
Contestatiile
- Se fac numai de catre antrenorul direct al sportivului, nu de catre sportiv sau parintii acestuia si se achita o taxa de 50 euro pentru solutionarea ei.
- Contestatia va fi solutionata de catre arbitri in prezenta directorului de turneu, sportivilor implicati si parintilor lor iar decizia este definitiva.
- Taxa de contestatie se returneaza atunci cand contestatia este valida.
Art. 7. Premierea sportivilor
- La probele de kata si kata sincron premierea sportivilor se face dupa fiecare categorie care a incheiat executia si dupa ce s-au solutionat eventualele contestatii.
- La proba de kumite premierea se face dupa ce au fost disputate toate meciurile de la toate categoriile.
Federatia Okinawa Isshinryu Karate Romania organizeaza competitii ce se desfasoara in favoarea sportivilor si pentru a le oferi posibilitatea de a se dezvolta, disciplina si de a deprinde atitudini si valori precum: fair play, cinste, abordarea unei infrangeri, concurenta loiala, spiritul martial si dorinta de perfectionare continua indiferent de rezultatul obtinut.
Va uram success!